1. Home
  2.  » 
  3. Thema’s
  4.  » Onderzoekend en Ontwerpend Leren

Onderzoekend en ontwerpend leren

Leerlingen in het basisonderwijs zitten boordevol vragen, ze zijn nieuwsgierig en creatief en willen op ontdekkingstocht naar antwoorden. Door onderzoekend en ontwerpend te leren, gaan leerkrachten samen met hun leerlingen de uitdaging aan en ontdekken de kracht van verwondering.

Onderzoekend en ontwerpend leren

Wetenschapsknooppunt Utrecht – Onderzoekend leren

Aan het werk met onderzoeksvragen

Onderzoekend en ontwerpend leren in het primair onderwijs

Ontwerpend en onderzoekend

Hoe komt het dat het gras groen is? Hoeveel sterren zijn er eigenlijk? Wat is een fossiel? Hoe bouw je een sterke brug zonder spijkers? Leerlingen in het basisonderwijs zitten boordevol vragen, ze zijn nieuwsgierig én creatief en willen op ontdekkingstocht naar antwoorden. Elk kind heeft op zijn eigen manier talent voor onderzoeken en ontwerpen.

Ontwerpend leren

Onderwijs in wetenschap en technologie is veel meer dan ‘iets volgens recept in elkaar zetten’. Het geeft leerlingen de gelegenheid om creatief met hun kennis om te gaan. Dat is wezenlijk anders dan in de reguliere lesstof. Het leuke van ontwerpen is dat er niet één vaste oplossing of vast antwoord is. Het eindresultaat is niet bij voorbaat bekend: heel veel oplossingen en uitkomsten zijn mogelijk. Deze benadering, die kenmerkend is voor ontwerpend leren, is een essentiële toevoeging aan ons onderwijs. Zo krijgen alle leerlingen de ruimte om hun talenten te ontwikkelen.

Onderzoekend leren

Onderzoekend leren start vanuit verwondering. Als je zelf in staat bent tot verwondering, herken je dit natuurlijke proces veel beter bij leerlingen. Veel volwassenen hebben moeite om zich te verwonderen. Ze nemen hun omgeving voor lief. Stellen geen vragen meer. Ontdek de kracht van verwondering!

Methodiek

Onderzoekend en ontwerpend leren komen voor een deel overeen met elkaar, maar verschillen ook van elkaar. Er bestaan verschillende methodieken voor onderzoekend en ontwerpend leren, zoals de empirische cyclus, het vijfstappenplan of zevenstappenplan. Deze hebben het volgende gemeen:

  1. Er is een probleem dat om een oplossing vraagt;
  2. Hierna volgt de fase van het observeren of verkennen van het probleem;
  3. Dan volgt de fase van het onderzoek doen en daar conclusies uit trekken, of van het ontwerp vervaardigen;
  4. De onderzoeksconclusies (of het ontwerp) worden gepresenteerd;
  5. Er vindt een evaluatie (en eventuele verdieping) plaats.

Meer weten?

Wil je aan de slag met het thema Onderzoekend en ontwerpend leren? Op onze website is een heleboel inspiratie te vinden: van lessenpakketten, georganiseerde activiteiten, filmpjes en voorbeelden.